FN Blog / Fociblog / A tripla árért tüntettek a Fradisták
Nyomtatás Betűméret
A tripla árért tüntettek a Fradisták 2008-01-20 08:05:00
Faramuci helyzet, egy faramuci országban. Azt hinné az ember, hogy ha egy ingatlant el akarnak adni négymilliárdért, és jön valaki aki gyakorlatilag tíz milliárdot adna érte, akkor az onnantól sima ügy. Hát nem. Itt bizony kő keményen tüntetni kell azért, hogy Állam bácsi ne hessegesse már el az aranytojást tojó tyúkot. Mutyiországban már csak így mennek a dolgok...

Lezajlott hát a tüntetés, annak rendje és módja szerint. Így este meg már azon gondolkodom, miért is volt ez a tüntetés? Mondjuk a Fradi megmentéséért. Na ez egy jól hangzó indok, meg igaz is. De vajon a demonstrálóknak megfordult-e a fejében ma délután, hogy ők most valójában azért tüntetnek, hogy az Állam hajlandó legyen végre -az általa négymilliárdra taksált ingatlant- tízmilliárdért eladni. Na ez meg egy hülyén hangzó indok, de hát valójában ez van.

Igaz ugyan, hogy McCabe egymilliárddal csökkenteni akarta a vételárat, viszont más oldalról meg alaposan túlvállalta magát. A pályázati kiírás szerint a négymilliárdos vételár mellett vállalni kellet az FTC stadionjának felújítását, 1.2 milliárd Ft erejéig. Na most gondolt egy nagyot ez a skót úriember, és azt mondta, hogy mivel ő úgyis vastagon a futballbizniszben utazik, stadion felújítgatás helyet, hirtelen felindulásból épít inkább egy új stadiont. A tervei már meg is vannak rá, 25.000 férőhelyes lenne ha jól emlékszem. Nos egy ilyen stadion felépítése azért igencsak nyaldossa a harminc milliárd forintot. Hogy miért érdekes ez az Állam szempontjából? Mondjuk azért, mert az eredetileg a pályázatban szereplő 1.2 milliárdos és a pályázó által vállalt 30 milliárdos beruházás adóvonzata között azért van „némi” különbség... Hát olyan cirka 7 milliárd forint minimum.

Na most biztos én vagyok a hülye, de ha én tízmillióért árulnám a házamat, és bejönne egy ürge aki azt mondaná, hogy leteszek nyolcmilliót az asztalra, meg vállalom, hogy rövid időn belül teszek még húszmilliót a zsebedbe, akkor bizony nem sokat vacakolnék. Valószínűleg remegő kézzel keresném a tollat, hogy na akkor írjuk a szerződést! Persze az asszonynak meg szólnék, hogy gyorsan zárja az ajtót, nehogy kimenjen a csávó...

De mondom, biztos én vagyok a hülye. Úgy látszik, nálamnál okosabb emberek az ilyen vevőt konyhakéssel kergetnék ki a lakásból. Legalábbis a Nemzeti Vagyonkezelő viselkedéséből erre következtetek. Mert, hogy ők első felindulásukban ezt csinálták.

Szóval az nem jó, hogy négymilliárd helyett ad hármat, aztán adóként befizet hetet. Mert az úgy csak tízmilliárd ugye. Sokkal jobb, ha ad négymilliárdot, aztán adóként befizet 300 milliót, mer' az már majdnem 4.5 milliárd. Az meg ugye sokkal több, mint a tízmilliárd. Vagy mégsem?

És persze nem beszélve ezer más dologról, ezer más „adóforrásról”, amit McCabe hozna. Nyíltan megmondta ugye, hogy azért ő a játékosbizniszben is utazik, utánpótlásképzés fellendítése, aztán fiatal játékosok adás-vétele. Hogy mást ne említsek, annak idején a Gera Zoli eladásából több mint 150 millió ment az APEH-hoz. Szóval egy ilyen biznisz beindítása, meg úgy egyáltalán egy jól menedzselt Ferencváros évente minimum milliárd körüli -de inkább több- plusz bevételt jelentene az Államnak. És persze a Fradi pályát sem az Államnak kellene fenntartani a továbbiakban. De nem is sorolom. Hát ha ez nem bomba üzlet, akkor mi?
Tessék már mondani vagyonkezelő urak, biztos, hogy jól szellőzik az a tárgyalóterem? Mert mintha nem kapna elég oxigént az agyuk...

Nagy kár, hogy nem Magyar Balázs, vagy Boros Bánk ül ott a vagyonkezelőknél, mert akkor most már túlehetnénk végre az első olyan privatizáción, ahol nem féláron adják el az Állami vagyont, hanem busás haszonnal. Mert úgy látszik ebben az országban csak féláron lehet privatizálni, aki többet akar adni, azt elkergetik.
Tessék szépen visszacsalogatni!

És ha sikerül visszacsalogatni, akkor az új pályázat kiírásában már az új, McCabe által kínált feltételek szerepeljenek. Hárommilliárd plusz egy új stadion. Mert az Állam és a Fradi is ezzel jár jobban. Aztán még persze egy újabb pályázónak erre szabad ráajánlani, ha akar.

Mert félő, hogy most hirtelen előkerül egy ismeretlen érdeklődő, a vagyonkezelőknek meg zseniális módon sikerül majd kikalkulálniuk, hogy mennyire nagyon megéri inkább neki odaadni 3.1 milliárdért, plusz egy szimpla stadion felújításért az ingatlant, mint McCabe-nek...


Ajánlom figyelmetekbe ezt a bejegyzést is!

A tegnapi tüntetés:




Cimkék: magyar foci, fradi, pályázat
81 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

21. Diogenes 2008-01-22 16:57:34
Tisztelt Noti!
Látszik, hogy ismered és figyelemmel követed az FTC körüli híreket. Én mivel Újpest és Kecskemét (lila-fehér) szimpatizáns vagyok, kevésbé látok bele, hogy mi történik a kulisszák mögött. Mindenesetre ha az ember nyitott szemmel jár és szereti a valódi focit, igen sokat tapasztal:
1. A ferencvárost évekig, évtizedekig hangulatjavítás céljából pátyolgatták. Ha a nagy szurkolótáború FTC győz, akkor a nép boldogabban megy dolgozni. Tudom, hogy ezzel nem érthet egyet egy fradi szurkoló, de attól még így volt. Ez a máig meglévő felsőbbrendűségi érzés onnan datálódik. Akkoriban egy levelet fogalmaztak meg többen, amelyben arra kérik az MLSZ-t, hogy a Ferencváros legyen az örökös magyar bajnok, és a többi csapat vívhasson tisztességes, valódi versenyt, mert ez a játékvezetők elfogultsága miatt az FTC esetében reménytelen.
2. A hatalmas bevételek eltüntek, a beruházások elmaradtak mind eszközben, mind a biztos alapok megteremtésében. A pénz nincs meg, ez is tény. Hogy kik, miként hordták szét, azt már nem lehet tudni, de ez ügyben az FTC-nél senkit sem vontak kérdőre. Miért? ... vagy mint a latin kérdezi: Qui bono, qui prodest? (Kinek jó, kinek az érdeke?)
A felelős tehát a kapukon belül keresendő.
3. A szurkolók sorozatos botrányai miatt (Szentes Lázár -féle eset és más ügyek) az FTC-t többször figyelmeztették, de tudták, hogy sérthetetlenek. A valódi szurkolók (még emlékszem, amikor feleséggel, kisgyerekekkel mertünk menni a Népstadion kettős meccseire) eltüntek, már a jóérzésű fradisták is féltek kijárni a meccsekre.

Nos, ezekért a dolgokért (nem egyért, hanem a folyamatért) mondom, hogy az FTC vesszőfutása törvényszerű volt.
Ha lesz változás, lesz lehetőség az NB-I-re, ha nem, akkor ki fog beruházni a csapatra? A pályát és nem a csapatot akarják. Ez itt a lényeg.
20. Idegen 2008-01-22 13:18:05
Engem a magyar foci sajnos már nem nagyon tud lekötni, de ami a Fradi körül megy az már vicc.Végigolvastam a hozzászólásokat és nagyon sok igazság és belemagyarázás is van köztük. Volt olyan időszak is az FTC háza táján amikor volt tulajdonosa csak az volt a probléma vele hogy más a vallása. Gondolom sokan tudják, hogy kire gondolok. Az az ember ma is a labdarúgás területén fektet be és érdekes módon megéri neki. Az akkori FTC vezetőségnek nem tetszhetett az, hogy a pénzügyi helyzetet és a gazdálkodást átláthatóvá kívánta tenni és így már nem igazán lehetett volna mutyizni. Na ez az ember nem kellett és sikeresen megfúrták. Ő távozott a Fradiból a pénzét kivonta, mert Ő már akkor látta hogy csak a pénzére volna szükség amit egyesek lenyúlhatnának. Sajnos ez is közrejátszott abban, hogy a Fradi ide került gazdaságilag ahol van. A játékosokról meg csak annyit, hogy lehet, hogy ők profiknak tartják magukat, de sajnos nem azok. Példát vehetnének a vérbeli profikról és ha azt a szintet elérik mind kitartásban mind tudásban mint ők akkor lehet nagy arcuk de akkor sem illik mert az ellenszenvet válthat ki. Tisztelet a kivételnek.
19. Noti 2008-01-21 23:08:14
Diogenes!

Azért, ha nem haragszol, én kiegészíteném egy-két gondolattal a hozzászólászodat.

„Az FTC milliárdokat tett zsebre a Bajnokok Ligája szerepléséért”

Hát azért nem teljesen, ez már inkább a legendárium része. Ma se nagyon kapnak milliárdokat egy szimpla csoportkörbe jutásért, nemhogy akkoriban. Konkrétan hatszázmillió forintról volt szó. Az sem volt kis pénz, pláne '95-ben. A dologhoz hozzátartozik, hogy abban az időben volt egy olyan kormányzati törekvés, hogy „állami szponzorokon” keresztül állítják talpra a magyar focit. Ennek volt az első, és talán egyetlen „sikeres” állomása az FTC. Azért tettem idézőjelbe, mert csak átmeneti siker lett (bl-be jutás). Csakhogy, mivel úgy gondolták, hogy a Fradinál már elvégeztetett amit el kellett végezni, elkezdték -elég gyorsan- leépíteni ezeket a szponzorokat. Később ezek az állami szponzorok más kluboknál tűntek fel, például Újpest, de ez most lényegtelen. Tehát volt egyszer a 600 millió, meg a szélsebesen leépülő szponzorok, no meg az igencsak megnövekedett igényű játékosok. Persze valahol érthető, hogy egy ilyen siker után némi pluszpénzt vártak el, de azért ott egy kis túlzásba estek. Csak egy adalék, Varga Zoli edzősége alatt bukott ki, hogy Nicsenkó alapfizetése havi 1 millió volt. Tehát ez volt az a pénz, amit akkor is megkapott, ha mondjuk egész hónapban sérült volt és pályára sem lépett...
Persze ha most azt kérdeznéd, hogy az akkori vezetők, például Szívós, dolgozott-e saját zsebre is, akkor kapásból rávágnám, hogy mérget mernék rá venni. Persze „hivatalosan” sosem derült ki, így marad az, hogy felettébb gyanús, hogy igen.

„Ugyancsak szép összegek folytak be a játékoseladásokból, de ezeknek a pénzeknek sincs most nyoma.”

Erre most bármit írnék, az csak találgatás lenne. Fogalmam sincs, hogy mennyi folyt be, feltételezem, hogy valóban volt bevétel belőle. Az az igazság, hogy itt Magyarországon sosem volt divat nagydobra verni, hogy ki mennyiért megy. Talán csak az utóbbi időszakban kezd nyilvánossá válni. Akik most hirtelen eszembe jutnak abból az időszakból, hogy nagy durranás volt az eligazolása, Lipcsei meg a Lisztes, aztán Vince. Ők voltak azok, akik komolyabb pénzt hoztak be, a többiek szvsz nem nagyon. Volt aki ugye lejárt szerződéssel ment el, például Kuntics, ők ugye nem hoztak pénzt. Meg azért Magyarországon egy-egy igazolásnál mindig is nagy kérdés volt, hogy mennyit vitt el a játékos menedzsere...

„Torgyán és Szabadi (állításuk szerint) milliárdokat hozott a csapathoz. Hol van a pénz?”

Igen, látom te is odaszúrtad, hogy „állításuk szerint”. Ők szerettek nagyot mondani. Mondjuk tény, hogy Torgyán FTC elnöksége alatt nem voltak anyagi gondjai a klubnak, tehát biztos, hogy hoztak pénzt, a kérdés, hogy valójában mennyit. Most írjam azt, hogy a „Zuschlag modell” nem egy új keletű dolog? Gondolom érted a célzást.

„Személyesen láttam, hogy a molotovkoktélokat és utcaköveket dobálók nem csak azt kiabálták, hogy monnnyonleee Gyurcsány, hanem azt is, hogy vissza a Fradit az NB-I-be.”

Biztos, hogy voltak Fradisták IS a tüntetők között. Én meg láttam Újpest szurkolókat, DVTK-sokat, Loki szurkolókat, Kispest ultrákat is. Sőt, nem csak szurkolókat. Nagy hír volt, hogy Urbán Flórit is lefényképezték ott. De egyébként Svábyról meg videó van, amin tökrészegen vigyorog a tüntetők közt. De továbbmegyek, nyilvánvaló, hogy voltak közt vízilabda kedvelők, bélyeggyűjtők, autószerelők, esetleg villamosvezetők is. Nem tudom, hogy kapcsolódik ez ide.

„Szóval a Fradi nagyon magasról indult. Volt pénz és lehetőség dögivel. A csapat körüli ügyeskedők szétlopták amit lehetett és most az államot hibáztatják.”

No, hát ezzel nagyjából egyetértek. Csak a végével nem. Azok akik szétlopták, nagyjából már elszivárogtak onnan. Nem hibáztatnak ők senki, elvannak szép csendben.
A szurkolók azért hibáztatják most az államot, mert itt volt egy korrekt pályázat és tökölődnek, ahelyett, hogy megragadták volna. Pedig a Fradi már nem is, hogy a 24., hanem gyakorlatilag már a 25. órában van. És ez egyáltalán nem túlzás.

És, hogy eloszlassuk a félreértést (mert vannak akik szeretik ezt a pályázatot valami irdatlan nagy állami segítségként beállítani, például Gyárfás úr), szó sincs arról, hogy az FTC állami pénzeket kérne, hogy talpra állhasson. Az ingatlan ára egy az egyben az államkasszába folyik be, nem a Fradi kapja. Amiből a klubnak pénze lesz az az, hogy eladja a labdarúgócsapat részvényeit, valamint, hogy a stadionnal kapcsolatos, még x évig érvényben lévő használati jogát eladja a vevőnek. Magyarul ez a hihetetlenülbrutálissaniszonyatosnagy állami segítség, amit egyesek emlegetnek, pusztán egy szimpla árú kapcsolásban merül ki. Az állam eladja a tulajdonát és zsebre teszi az érte kapott pénzt, meg a Fradi is eladja a saját tulajdonát és elrakja az érte kapott pénzt, a segítség annyiból áll, hogy mindezt együtt teszik. Állítólag így könnyebb eladni a két dolgot. Nem tudom. Mások szerint meg pont nem könnyebb.
Na most ezt olyan hatalmas állami segítségként emlegetni, amikor például a Vasas ugye ingyen kapta meg a 30 hektárt (már 2.5 milliárdot nyertek belőle, pedig még igazából el sem kezdték értékesíteni), vagy a Kispest ingyen kapta meg a Bozsik stadiont, de említhetném azt is, hogy számos vidéki klub köztudottan ma is, részben közpénzekből működik, szóval most ezt olyan hatalmas felkarolásként reklámozni minimum röhejes.
És nem bántani akarom én azokat a klubokat, mert véleményem szerint is megérdemlik. Ha csak azt számolom, hogy azzal, hogy amikor még volt igazi magyar foci (mondjuk az '50-es években) nem engedték őket egy nyugati mintára fejlődni, mérhetetlen károkat okoztak nekik. Azt a kárt azzal a 30 hektárral (akárhány milliárdot is kapnak érte a végén), vagy azzal a stadionnal, nem tudják helyrehozni. De hát erről oldalakat lehetne írni...

18. Diogenes 2008-01-21 18:48:49
Tisztelt lalababa!
Nagyon korrekt volt a hozzászólásod és sokmindenben egyet is értek veled, ám az összeesküvés-elméleteknek semmi értelmét nem látom.
Az FTC milliárdokat tett zsebre a Bajnokok Ligája szerepléséért, de azok a csapat kasszájából kicsordogáltak. Ugyancsak szép összegek folytak be a játékoseladásokból, de ezeknek a pénzeknek sincs most nyoma. Aztán a politika is megjelent. Torgyán és Szabadi (állításuk szerint) milliárdokat hozott a csapathoz. Hol van a pénz?
A züllésnek utolsó elemeként Orbán nyilvánosan beült a Fradi ultrák közé egy meccsen, néhány hétre rá véres tüntetések kezdődtek a budapesti utcákon. Személyesen láttam, hogy a molotovkoktélokat és utcaköveket dobálók nem csak azt kiabálták, hogy monnnyonleee Gyurcsány, hanem azt is, hogy vissza a Fradit az NB-I-be.
-- Szóval a Fradi nagyon magasról indult. Volt pénz és lehetőség dögivel. A csapat körüli ügyeskedők szétlopták amit lehetett és most az államot hibáztatják.
A csapat álljon fel a padlóról, az anyagi helyzetet tegyék rendbe akiknek ez a dolguk, de a morális válságot ami a csapatnál van nem pénzzel lehet orvosolni.
17. lalababa 2008-01-21 15:25:38
Kedves Diogenes!

A pályázat elbírálói saját magukkal keverednek ellentmondásba. Decemberben folyamatosan egyeztettek az árról. Kialkudtak egy mindkét fél számára megfelelőt, a pályázat érvenyes volt, csak valami oknál fogva nem hoztak végső határozatot.
Utánna januárba jöttek azzal, hogy a vételi összeg mégsem felel meg, illetve a pályázó nem kívánja megvásárolni az FTC részvényeit (ez utóbbi elég butaság, hiszen így érvényes sem lehetett volna a pályázata). Az árról meg annyit hogy elég cigánykodás (elnézést, de nálunk így mondják) ha megbeszélünk egy árat, majd amikor valaki fizetni akar azt mondjuk adj még 1 milliárdot!
Minden esetre az Országot járatják le a külföldi befektetők előtt. A leginkább az a ciki, hogy most meghívásos pályázatot írnának ki, és felkérik McCabe-et is, hogy pályázon!Na ez már mindennek a teteje!
Amúgy az, hogy nem jutottunk fel NBI-be tényleg szomorú.De azért ott is gondoskodtak arról, hogy pl a Nyíregyháza elleni meccs előtt attól zengjen a sajtó, hogy napokon belül csődeljárás indul a klub ellen.
Néha azzal vigasztalom magam, hogy elnézve a mai NBI-et teljesen mindegy melyik osztályba vagyunk.
A lényeg, hogy volt egy esély, ami mindenkinek jó lett volna, de ezt a magyar vezetők valami oknál fogva nem akarták. Persze jobb ha csődeljárás, és árverés, mert ez esetben valaki potom pénzért jut a területhez.
És azon is érdemes elgondolkodni, hogy egyes csapatoknak 1 Ft-ért adnak ád 30ha területet, vagy 15 milliárdért építenek stadiont, a Fradinak meg ennyiben sem segítenek.......
16. Diogenes 2008-01-21 12:25:40
Tisztelt Juzzie!
Bizonyára igazad van, és nyilván nem tudom, miként zajlanak hazánkban a pályázati elbírálások. Még jó, hogy itt vagy Te, és megmondod a tutit, sőt ítéletet is mondasz, miszerint amit én és még jópáran mondunk, az "baromság".
Lehet..., de attól, hogy arrogáns vagy, még nem lesz automatikusan igazad.
Úgy vélem, ha van egy pályázat és arra nem a pályázati kiírásnak megfelelő ajánlat érkezik, akkor az nem bírálható el pozitívan. Itt ez történt. "A" nem egyenlő "B"-vel. (Már ha érted, mire gondolok.) ;-)))
--- A Fradiról: Volt szerencsém ott lenni a Kecskeméti TE - FTC NB-II-es bajnoki mérkőzésen. Ott aztán volt Fradi szív! Kiabálta is a közönség, hogy a Fradi szív. Az akkori 4:0-ás vereség valódi oka nem csak az FTC rossz játéka volt, hanem a játékosok hihetetlen nagyképűsége, ahogyan az ellenfelet lenézték. Ha Lipcsei és a többiek megértik, hogy focizni kell és nem játszani a nagymenőt, akkor lesz újra NB-I és akkor érdemes lesz pályázni az FTC-re. De ahhoz a szurkolóknak is fel kell nőniük. Tudod, Juzzie...!
---

Szóljon hozzá!